Hent som PDF-fil til opslagstavlen: Når lægen vurderer, at patienten skal indlægges akut – hovedpointer og gode råd fra Praksispersonaledagenes workshop om patienttransport

af

Præhospitalt Center og personale fra praksis fik på Praksispersonaledagene i en god gensidig dialog afklaret spørgsmål om typer af patienttransport, muligheder og vigtige spørgsmål ved bestilling – spørgsmål, du som personale skal have afklaret med lægen, før du ringer.

Se alle de vigtige hovedpointer lige her, og hent i pdf-format til udskrift til opslagstavlen her! Patienttransport 2025 før du bestiller akut – til praksispersonale

Ring rigtigt!

  • Ring til transportcenter på 70 22 60 82 – IKKE gennem 112
  • Overlad ALDRIG til patienten selv at ringe 112

Før du ringer – afklar disse vigtige spørgsmål med lægen:

1. Transporttype – hvilken transport er nødvendig?

  • Skal det være en ambulance med mulighed for behandling undervejs (bemandet med paramediciner/behandler)?
  • Kan en liggende patienttransport bruges? (Bilen er ens med ambulancen, men med mindre specialiseret personale.)
  • Kan patienten klare sig med siddende transport? Flextrafik kan også medbringe en transportkørestol.

2. Tidshorisont og afstand – hvor hurtigt skal transporten ske?

  • Hvis patienten kan vente op til 1–1,5 time, og der er kort afstand til sygehuset, er ambulance som regel ikke nødvendig.
  • Brug patienttransport i stedet, så ambulancer kan prioriteres til de mest akutte tilfælde.

3. Diagnose og behandlingsbehov – er der brug for behandling undervejs?

Det følgende er eksempler – konkrete vurderinger afhænger af situationen:

  • Obs. AMI (akut myokardieinfarkt): Der skal straks sendes en ambulance med paramediciner.
  • Obs. lungebetændelse: Ofte tilstrækkeligt med patienttransport, evt. med ilt.
  • Patient sløj/dårligt gående: Kan ofte klare sig med siddende transport og transportstol.

4. Oplysninger til transportcenteret – hav dem klar:

  • Transporttype, tidshorisont, diagnose/problemstilling, patientens opholdssted
  • Adresse og adgangsforhold (fx hvis patienten er hjemme og bor i lejlighedskompleks).
  • Bagom-nummer til kontaktperson i klinikken.
  • Eventuel smitterisiko, der skal tages hensyn til.

Akutsygeplejerske eller Præhospital Vurderingsenhed (PHV) – hvem rekvireres hvornår?

  • Akutsygeplejersken:
    • God til at vurdere kendte patienter, som måske har ændret adfærd/tilstand.
    • Kan udføre prøver som hgb, temperatur, CRP, som støtter lægens vurdering.
  • PHV (Præhospital Vurderingsenhed):
    • Sender paramediciner med stor rutine i at vurdere akutte, ukendte patienter.
    • Kan tage EKG på stedet og afgøre, om patienten skal indlægges.

Beslutning om indlæggelse sker altid i samråd med den rekvirerende læge.

Vigtigt om ambulancekørsel, patientsikkerhed og trafiksikkerhed

  • Ved rekvirering af ambulancekørsel ved potentielt livstruende symptomer:
    • Ambulancen kører straks til patientens opholdssted.
    • Hvis patienten er i klinikken: Patienten holdes under observation, indtil ambulancepersonalet overtager.
    • Hvis patienten er i hjemmet:
      • Giv klar adresse og adgangsvejledning.
      • Sørg for at oplyse et bagom-nummer til kontakt, hvis ambulancen skal bruge flere oplysninger.
  • Af hensyn til patientsikkerhed og trafiksikkerhed: Vurder nøje behovet for ambulance
    • Ambulancekørsel skal forbeholdes akutte og alvorlige tilfælde af hensyn til både patientsikkerhed og ambulancepersonalets samt andre trafikanters sikkerhed.
    • Når ambulance vurderes nødvendig, skal patienten ikke ordne ærinder eller vente unødigt – observation er påkrævet for at sikre hurtig behandling ved forværring.
    • Hvis patienten er mobil og selvhjulpen, skal der ikke rekvireres ambulance, men siddende eller liggende transport. Overvej, om patienten kan transportere sig selv.

Har du spørgsmål?