Diagnosekortet

Diagnosekortet

Diagnosekortet er en funktionalitet i lægesystemerne, som har til formål at give et enkelt, overskueligt og hurtigt overblik over en patients aktuelle og relevante diagnoser. Diagnosekortet skal rumme de diagnoser, som giver et retvisende billede af patientens aktuelle helbredstilstand og tidligere betydningsfulde hændelser og som derfor er vigtige for patienten at have med sig ved indlæggelser, sektorovergange m.m.

Det er almen praksis som har ansvaret for diagnosekortet og er derfor også de eneste, som kan oprette og ændre i diagnosekortet. Andre aktører kan kun se hvad der står på diagnosekortet.

Diagnosekortet kan ses af praksis selv og patienten via Min Læge-app. Fremadrettet er det hensigten at diagnosekortet skal deles med relevante samarbejdspartnere i sundhedsvæsnet.

Den største forandring for almen praksis vil være at man fremover benytter betegnelserne aktuelle diagnoser og relevante diagnoser. Disse betegnelser vil erstatte termerne kroniske samt faste diagnoser.

  • Aktuelle diagnoser: Forløbsdiagnoser på diagnosekortet, som beskriver patientens aktive forløb (typisk uden slutdato).
  • Relevante diagnoser: Diagnoser på diagnosekortet, som ikke er aktive forløb, men som er relevante i forbindelse med behandling af patienten (typisk med slutdato).

Hvordan anvendes diagnosekortet:

  • Du opretter og opdatere patientens aktuelle og relevante diagnoser i dit eget lægesystem.
  • Når diagnosekortet er oprettet, kan patienten se det i ’Min læge app’.
  • Patienten kan privatmarkere diagnoser via Min læge app, således at disse ikke kan ses af andre aktører i sundhedsvæsnet.
  • Diagnosekortet deles med andre sundhedspersoner i fx kommune og på hospital (først i 2025).

Hvorfor anvende diagnosekortet:

  • Det kan give dig og dine kollegaer i klinikken et hurtigt overblik over patienten før, under og efter en konsultation.
  • Du kan bruge diagnosekortet i dialogen med patienten.
  • Det giver bedre dataudtræk.
  • Jo bedre man diagnosekoder, desto nemmere er det at vedligeholde diagnosekortet.
  • Bedre sammenhæng i patienternes tværsektorielle forløb.

Herunder er en 6 minutters video hvor PLO’s IT sekretariat præsenterer Diagnosekortet

 

 

Har du brug for hjælp til opstart med diagnosekortet?

Kontakt datakonsulenterne og book gratis undervisning her.

Undervisningen er gratis og tager udgangspunkt i din kliniks behov og ønsker. vi kommer gerne ud til din praksis eller undervisningen kan tages virtuelt. Alle i din praksis er velkommen til at deltage. Er mødet virtuelt anbefaler vi max 3 deltagere, er mødet fysisk har vi ingen begrænsninger på deltagerantal. Undervisningen tager 1½ -2 timer og har udgangspunkt i egne data og eget lægesystem.

Spørgsmål til refleksion..

  • Hvordan er strukturen og hyppigheden af ICPC diagnosekodning af journalnotater i jeres praksis?
  • Hvordan underviser i nyt personale og uddannelseslæger i diagnosekodning?
  • Hvem i praksis kan og skal diagnosekode?
  • Hvornår bør man sætte diagnosekoder på diagnosekortet? Er det med det samme eller til årskontrol?
  • Bør diagnosekortet kun oprettes/ opdateres med patienten – for at afstemme?

Hvis du vil vide mere..

Kontakt datakonsulenterne hvis du har spørgsmål, behov for vejledning eller du vil booke undervisning i diagnosekortet.

Du kan også finde mere information og vejledninger til diagnosekortet her på siden.

Om diagnosekortet;