Efteruddannelse: DGE

Hjælp til DGE-ordningen

Her kan du finde reglerne for grupperne, hjælp og vejledninger til gruppens opgaver, samt en FAQ på de mest gængse spørgsmål vedr. DGE-ordningen.

Regler for grupperne

En gruppe består af mellem 6 og 12 medlemmer.

 

Emnegrupper og supervisionsgrupper:

  • Praktiserende læger

Juniorgrupper:

  • Fase 1-3 læger

 

Følgende gælder ikke med som medlemmer i en gruppe:

  • Pensionerede læger
  • Læger fra andre specialer
  • Praksispersonale
  • Samarbejdspartnere fra bl.a. kommuner og regioner mm.

Antal møder:

  • Gruppen skal som minimum afholde 4 møder årligt.
  • Gruppen skal lave en mødeplan (møderne skal være booket på Grupperne.dk). Møderne skal være planlagt i første kvartal.

 

Evaluering af møder:

  • Gruppen skal evaluere møderne efter afholdelse (Det gøres på Grupperne.dk)

Årligt rådighedsbeløb:

  • Grupperne har jf. OK22  10.000 kr.  i årligt rådighedsbeløb. Midlerne er 2-årige.
  • KEU i Sjælland givet grupperne yderligere 5.000 kr. Midlerne er 1-årige.
  • KEU i Sjælland har yderligere givet grupperne, mulighed for at søge om 15.000 kr. Midlerne er 1-årige.

 

Rådighedsbeløb pr. møde:

  • Der må max bruges 5000 kr. pr. møde inkl. moms.
  • Der må holdes heldagsmøde (min. 6 timer). Såfremt efteruddannelsesvejleder godkender det, må der bruges op til 10.000 kr. inkl. moms. Efteruddannelsesvejlederen giver DGE-admin besked om dette.

 

Hvornår tildeles rådighedsbeløbet til gruppen?

  • Gruppen tildeles først sine midler, når gruppen har planlagt de 4 møder på grupperne.dk,
  • Når gruppens medlemmer er fuldtallige.

Når du indgår i DGE-ordningen, skal du have kontakt med DGE-temaet ved lejlighed.

Du modtager også 3-4 Efteruddannelsesrelateret nyhedsbreve om året.

Gruppens opgaver

Herunder finder du vejledningerne til de opgaver du skal løse inden for DGE-ordningen. (Listen er stadig under ombygning).

Til gruppelederen

For at tilføje eller fjerne medlemmer.

Du skal være logget på grupperne.

Tilføj medlem

  • Gå til din gruppe
  • Klik på fanen gruppemedlemmer
  • Find boksen “handlinger”
  • I boksen “Handlinger” kan du klikke på invitatioenr. Her skal du indsætte gruppemedlemmets e-mailadresse. Hvis medlemmet der skal inviteres, allerede har en bruger på Grupperne.dk er det vigtigt, at det er den samme mail, som bruges. Det kan medlemmet orienterer dig om.
    • Er medlemmet oprettet på Grupperne.dk, tilføjes medlemmet til gruppen med det samme.
    • Er medlemmet ikke oprettet, sendes en mail til medlemmet med en invitation.

 

Fjern medlem

  • Gå til din gruppe
  • Klik på fanen gruppemedlemmer
  • Ud for hvert medlem er 3 prikker.
  • Klik på de 3 prikker ud for det medlem som ønskes fjernet fra gruppen og klik på fjern.

Gruppelederen indkalder til gruppens første møde.

  1. Log på Grupperne.dk
  2. Klik på din gruppe og på “Gruppemøder”.
  3. I boksen “Handlinger”, skal du klikke på “+ Opret møde”
  4. I pop-up vinduet skal du udfylde alle felterne.
  5. Afslut mødeoprettelsen ved at klikke på “Opret” nederst.
  6. Gentag punkt 3-5 indtil du har oprettet minimum 4 møder.

Der skal laves en mødeplan hvert år inden d. 1/3

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Det er din opgave som gruppeleder at fastholde medlemmerne i at få evalueret møderne.

Du skal også selv evaluere mødet.

Du kan ikke afslutte et møde, før mødet er evalueret. Det er først efter at mødet er afsluttet at der kan udbetales refusion fra den selvvalgte efteruddannelseskonto.

Til gruppemedlemmerne

For at registrere din deltagelse ved et møde, skal du gøre følgende.

  1.  Log ind på Grupperne.dk
  2. Gå til din gruppe
  3. Klik på fanen “gruppemøder”
  4. Vælg mødet du vil deltage i
  5. Du har her mulighed for at registrere at du deltager i mødet eller ej

Efter hvert møde skal du som medlem evaluere mødet. Det er 3 korte spørgsmål, og det tager 1 min at besvare.

  1. Når mødet er afholdt skal du logge ind på Grupperne.dk
  2. Gå til din gruppe og klik på “Gruppemøder”
  3. Vælge det møde du gerne vil evaluere
  4. Øverst under mødets overskrift, ses en blå boks, hvor der står besvar
  5. Klik på besvar og udfyld skemaet
  6. Afslut ved at klikke på indsend.

 

FAQ

For at komme med i ordningen skal du igennem 2 trin, der hver har yderligere trin under sig.

Klik på en af linkene alt efter, hvor du er i processen.

  1. Du skal være oprettet som medlem
  2. Du skal indgå i en gruppe

 

Du kan læse mere om ordningen her.

Der er 3 gruppetyper:

  1. Emnegrupper (Også kaldet DGE-grupper)
  2. Supervisionsgrupper
  3. Juniorgrupper

 

Emnegrupperne:

Emnegrupperne arbejder f.eks. med:

  • Et eller flere forskellige  emne
  • Sundhedsfaglige emner
  • Administrative emner som “Ledelse i praksis”
  • De kan invitere samarbejdspartnere ind til et oplæg
  • og meget mere…..

 

Supervisionsgrupper:

Supervisionsgrupperne arbejder kun med supervision. De bruger typisk rådighedsbeløbet på at købe en supervisor.

 

Juniorgrupper:

Arbejder typisk som emnegrupperne, men hvor emnerne relaterer sig mere til starten af sit arbejdsliv i praksis såsom:

  • At nedsætte sig i praksis
  • Ledelse i praksis

Hvis et medlem forlader gruppen, skal dette registreres på Grupperne.dk

Det er gruppelederens opgave at fjerne medlemmet fra gruppen. Klik her for at se vejledningen til at tilføje/fjerne et medlem fra gruppen.

En gruppe består af minimum 6 medlemmer. Bliver gruppens medlemstal under 6 kan gruppen evt. selv finde et nyt medlem eller bede Efteruddannelsesvejlederen om hjælp.

Nej, desværre. En gruppe skal være mellem 6 og 12 medlemmer.

Fase 1-2-3 gælder som fuldgyldige medlemmer, men bør være i en juniorgruppe.

Pensioneret læger kan ikke være medlemmer i ordningen, men kan deltage som gæst. En pensioneret læge skal fjernes fra gruppen.

Ja, I er velkomne til at invitere andre ind til mødet som f.eks.:

  • Samarbejdspartnere i kommunen eller regionen
  • Andre specialer
  • Praksispersonale
  • Pensionerede læger
  • m.m.

 

NB: Medicinalindustrien må ikke involveres i gruppearbejdet.

Ja, det må I gerne.

Antallet af fælles møder, må dog ikke overstige halvdelen af gruppens møder planlagte møder.

F.eks. Hvis gruppen holder 4 møder årligt, må der kun afholdes 2 fællesmøder.

Nej, medicinalindustrien må ikke involveres i gruppearbejdet.

I er velkomne til at invitere andre ind til mødet som f.eks.:

  • Samarbejdspartnere i kommunen eller regionen
  • Andre specialer
  • Praksispersonale
  • Pensionerede læger
  • m.m.

Nej, grupperne må ikke modtage sponsorater fra firmaer, eller lign.

Fonden for almen praksis udbetaler løbende refusion fra din selvvalgte efteruddannelseskonto (I det gamle system, var det 1 gang årligt).

Hvis du ikke har modtaget din refusion, som ønsket kan du tjekke  følgende:

  • Tjek at du er registreret som deltagende på det møde som du forventer at få refusion for.
  • Log på læger.dk og tjek din saldo på sin selvvalgte efteruddannelseskonto.
  • Kontakt Fonden for Almen Praksis og tjek, hvilken konto det er udbetalt til.

 

NB: Fase 1 læger har ikke denne mulighed.

Ønsker I at lukke gruppen, skal I først sørge for at I har afviklet de opgaver der omhandler økonomien i gruppen.

Efterfølgende sender

Brug for hjælp?

Har du brug for hjælp er du meget velkommen til at kontakte DGE-teamet.

Du finder kontaktoplysningerne nederst på siden.

Brug for at læse mere?

Du kan læse mere om DGE-ordningen på nedenstående links:

Kontaktoplysninger på DGE-teamet

DGE-admin, Anja Charlotte Jensen Tlf : 9356 6670 Mail : [email protected]

Efteruddannelsesvejleder og Koordinator, Rune Ahrensberg Tlf : 6169 6140 Mail : [email protected]

Efteruddannelsesvejleder, Andreas Heltberg Tlf : 2441 2624 Mail : [email protected]

Efteruddannelsesvejleder Kenda Christensen Tlf : 6127 6090 Mail : [email protected]